Sporty gimnastyczne należą, wraz z łyżwiarstwem figurowym, pływaniem, do tzw. dyscyplin wczesnego wieku. Znane są powszechnie przypadki mistrzyń olimpijskich zarówno w pływaniu, gimnastyce czy w łyżwiarstwie figurowym. Długowieczność w tych dyscyplinach bywa ale stosunkowo rzadko i potwierdza tylko regułę.
W sportach gimnastycznych zaczynamy w bardzo wczesnym wieku. Dlatego niezwykle ważne są lata szkolne. Ważna jest rola szkoły w kształtowaniu zainteresowania sportem, wprowadzenia do początkowej zabawy w sport a następnie do pracy treningowej.
Sport szkolny to najlepsza oferta edukacyjna dla uczniów uzdolnionych ruchowo!
🔹🔹🔹
Należałoby więc oczekiwać, że wychowanie fizyczne w szkole będzie wspierać rozwój fizyczny i poszerzać rozwój zdrowotny uczniów. Czy w takim razie wychowanie fizyczne przygotowuje uczniów do dokonywania późniejszych, życiowych wyborów korzystnych dla ich zdrowia.
W gruncie rzeczy idzie nam o zdrowe społeczeństwo. Wychowanie fizyczne powinno nas uczyć łagodzenia niedogodności związanych z procesem starzenia się a w konsekwencji prowadzić do zmniejszenia obciążeń sektora ochrony zdrowia. Więcej wydanych pieniędzy na wychowanie fizyczne to mniej wydanych pieniędzy na leczenie wszelkiego rodzaju chorób.
🔹🔹🔹
Ile, w takim razie, jest miejsca na szkolny sport. Bowiem wychowanie fizyczne to jeszcze nie sport, a już na pewno nie sport wyczynowy. Ile w szkole jest wychowania fizycznego a ile sportu?!
W naszej dyscyplinie mamy bardzo dużo Uczniowskich Klubów Sportowych. Z reguły kluby te same regulują zasady funkcjonowania, same decydują ile grup ćwiczy tylko rekreację a ilu zawodników czy zawodniczek uprawia sport. Ważnym łącznikiem jest tu umiejętność znalezienia talentów i pozyskania ich dla sportu!
Czy procedura przejścia ze sportu młodzieżowego, który w gruncie rzeczy jest w szkole dominującym, do sportu wyczynowego jest zadaniem szkoły, czy może klubu, nauczyciela wf czy trenera, rodzica czy pedagoga. Czy ten newralgiczny moment, decydujący o tym, czy w sporcie wyczynowym znajdą się odkryte wcześniej talenty, czy ten moment jest dostatecznie zanalizowany i właściwie stosowany, czy mamy określone diagnozy tej procedury?
🔹🔹🔹
Jeśli postawimy tezę, że sport w szkole pozostawia wiele do życzenia to narazimy się dyrektorom wielu szkół i nie tylko, jeśli zaś postawimy tezę, że sport w szkołach stoi na właściwym poziomie to spotkamy się z pytaniem, dlaczego tak wiele talentów nie trafia do sportu profesjonalnego.
Tak czy inaczej szkoła jest ważnym ogniwem w sportowej edukacji!
Jan Wieteska