Kontynuujemy dyskusję na temat sportów gimnastycznych. W poprzednich odcinkach odnieśliśmy się do: tradycji dyscypliny, kadry trenerskiej systemu selekcji. Tym razem o promocji dyscypliny.
W dobie mediów społecznościowych utarło się powiedzenie „nie ma Cię na Facebooku to nie istniejesz”. Parafrazując te słowa możemy o określonej dyscyplinie sportu, powiedzieć: nie ma jej w mediach to nie istnieje.
Sporty gimnastyczne niezbyt często goszczą w mediach. Z pewnością wiąże się to z poziomem sportowym dyscypliny. Media nie interesują się sportem, w którym nie ma sukcesów. Polska gimnastyka nie ma sukcesów, brak medali, nie ma naszych gimnastyków na Igrzyskach Olimpijskich, a jeśli się to zdarza to sporadycznie.
Co prawda ostatnio prasa zainteresowała się naszą dyscypliną, ale tylko z powodu sporów, które się pojawiły wśród działaczy PZG.
🔸🔸🔸
Organizatorzy zawodów gimnastycznych z reguły nie przykładają należytej wagi do promocji. Przeważa tendencja organizowania zawodów głównie dla konieczności ich odbycia. Tak może być w przypadku małych, miejskich czy regionalnych turniejów. Ale zawody rangi mistrzowskiej powinny być ważną promocją dyscypliny.
Nie sprzyja promocji także rozdział środków przyznawanych w drodze konkursu przez samorządy. Jeśli na promocję można wydać 5 % tych środków, w tym mieszczą się wszystkie materiały promocyjne, to jest to zdecydowanie za mało, aby promocja spełniła swoje zadanie.
Jednak zawody rangi Mistrzostw Polski powinny mieć inny status. Jest to możliwe, po wcześniejszym uzgodnieniu organizacji zawodów z władzami samorządowymi miasta, gospodarza mistrzostw. Promocja to: patronaty medialne miejscowej prasy i radia, relacja na żywo w mediach społecznościowych, reportaże w TV Regionalnej, Plakaty, Publiczność, w tym przedstawiciele władz i ludzie znani w środowisku (z tym trudno w okresie pandemii) itp.
🔸🔸🔸
Mimo, że nie mamy dziś zawodników należących do światowej czołówki, to mistrzostwa kraju powinny być swoistym świętem dla dyscypliny. Na wzór kilku innych dyscyplin sportowych, np. tenisa, warto zastanowić się nad organizacją Narodowego Dnia Sportów Gimnastycznych. W jednym dniu, w wielu miastach prezentujemy gimnastykę, akrobatykę, skoki na trampolinie itd. Zawody, rekreacja, zabawa gimnastyczna! Rok wcześniej proponujemy to wszystkim, których chcemy włączyć do tego wydarzenia!
Jan Wieteska