Sport wyczynowy bez wsparcia sponsorów nie istnieje! Wszystkie podstawowe dyscypliny, jak siatkówka, koszykówka, lekkoatletyka, pływanie, nie mówiąc już o piłce nożnej mają sponsorów. Wielkie polskie spółki państwowe wykładają duże pieniądze na sport. Także znane firmy zagraniczne angażują się we wsparcie określonych dyscyplin widząc w tym swój biznes. Budżet państwa, czyli de facto Ministerstwo Sportu jest zbyt mały, aby zaspokoić potrzeby całego polskiego sportu we wszystkich aspektach. Środki te przeznaczone są na pokrycie tylko niektórych wydatków a ponadto sposób ich przyznawania i rozliczania uniemożliwia szybkie reagowanie na nieprzewidziane sytuacje.

Przeglądamy kilka opracowań naukowych i dziennikarskich dotyczących sponsoringu w polskim sporcie. Wszystkie one omawiają udział sponsorów przede wszystkim w piłce nożnej, siatkówce, dalej w żużlu, skokach narciarskich. W mniejszym stopniu w lekkiej atletyce czy koszykówce. O gimnastyce nie ma słowa w żadnym z tych opracowań! Za to karierę wśród sponsorów robi, w ostatnim czasie MMA zwane u nas zazwyczaj Konfrontacją Sztuk Walk (KSW). Ludzie tłumnie chcą oglądać jak jeden drugiemu rozbija twarz, kopie leżącego, uderza łokciem czy dusi. Sponsorzy czują w tym zysk!

🔸🔸🔸

Dziś sportowiec, który chce osiągnąć sukces nie jest w stanie pracować zawodowo               i osiągać sukces  sportowy na światowym poziomie.  Konieczne jest więc wsparcie finansowe ze strony sponsora. Jednak firmy przeliczają zainwestowane w sport pieniądze na tzw. zwrot medialny. Liczą więc, że łożąc na sport będą w reklamie telewizyjnej, prasowej czy internetowej. Żeby mieć sponsora trzeba być w mediach. Żeby być w mediach trzeba mieć osiągnięcia sportowe. Czy są możliwe systemowe rozwiązania. Ministerstwo, wskazało polskie spółki strategiczne, dla wsparcia dyscyplin sportowych, które znalazły się wyżej w hierarchii ważności. Gimnastyka takiego wskazania nie otrzymała. Czy jednak gimnastyka, która od pierwszych igrzysk nowoczesnych jest w nich obecna powinna być zauważona przez centralne  władze sportowe!

Bezwzględnie tak! Każdy rodzaj sponsoringu jest potrzebny. Sponsor instytucjonalny dla działalności Związku, sponsor projektowy dla realizacji określonego wydarzenia, sponsor indywidualny dla najlepszych zawodników.

🔸🔸🔸

Praktycy mówią: najpierw pomyśl dlaczego jakaś firma ma zainwestować w nasz projekt. Na początek zainwestuj w siebie. Pokaż swój własny wizerunek, markę, rozpoznawalność. Wykorzystaj media społecznościowe. Facebook, Twitter, You Tube, Instagram… Zbuduj atrakcyjną stronę internetową!

Jak zainteresować potencjalnych sponsorów gimnastyką? Co takiego może być  w sportach gimnastycznych, co mogłoby być szczególną atrakcją dla znaczących  polskich firm.

Każdy sport ma swoje wartości.  Sponsor i jego produkty mogą być kojarzone z tymi wartościami. Jakie wartości niosą sporty gimnastyczne?  Siła, wytrzymałość, zaufanie, precyzja…?! 

Która firma zdecydowałaby się np. na zakup sprzętu na którym pojawi się jej logo. …?! Czy znajdzie się firma, która zechce sfinansować  udział reprezentacji gimnastycznej w międzynarodowych zawodach w zamian umieszczenie logo na ubiorach zawodników. Czy znajdzie się sponsor dla zawodników rokujących największe nadzieje na przyszłość. I tak dalej, i tak dalej…

Jeszcze długo możemy snuć takie rozważania.  Twórzmy klimat dla sportów gimnastycznych, wyjdźmy poza swoje środowisko…!

Jan Wieteska